Project
Stadsinitiatief RRRoots
Klant
N/A, Eigen initiatief
Reden
Stadsinitiatief Rotterdam
Soort
Smartphone- & Tablet App
Taken
Idee, Pitch, Branding, Interactie Ontwerp, Visual Design, Fotografie, Filmen & Monteren
Partner
Christine Madern, Bureau Terugblik

Mijn idee stond in de finale van het Stadsinitiatief Rotterdam. Met RRRoots (Rauwe Rotterdamse roots) worden de Rotterdamse straten een museum. Rotterdammers vertellen zelf over gebeurtenissen vanaf 1940, wij vullen dat aan met locaties, audio, foto's, video en 3D Augmented Reality.

Stadsinitiatief RRRoots
Uit 96 ingediende plannen werd RRRoots door een board van prominente Rotterdammers gekozen om als 1 van 6 finalisten te strijden in het Rotterdamse Stadsinitiatief 2014.

Het stadsinitiatief is een jaarlijks terugkerende competitie waarin alle Rotterdammers kunnen stemmen op geselecteerde ideeën uit de stad. RRRoots was dit jaar het enige digitale, en het enige historische initiatief.

Responsive image

Tijd/Ruimte
Bovenstaande interface zie je als je een persoonlijk verhaal opent. Met 1 scrollbeweging ontdek je het verloop van een leven door de tijd én door de stad. Omdat het altijd de Rotterdammers zelf zijn die vertellen, blijft het portret altijd in beeld.

Responsive image
Responsive image

Locatie gebonden
RRRoots is sterk locatie-gebonden en maakt van Rotterdam een straatmuseum. Stel je voor dat je bij de gloednieuwe Markthal staat en op je telefoon of tablet direct het Rotterdamse centrum van voor het bombardement kunt zien, de stemmen van de mensen kunt horen en er, kijkend door je camera, live in kunt rondlopen. Dat is RRRoots.

Responsive image
Responsive image
Responsive image
Responsive image

Uit het rapport van de board
"De gekozen invalshoek van de initiatiefnemers, het optekenen van persoonlijke verhalen van Rotterdammers, maakt RRRoots voor een breed publiek toegankelijk. De combinatie met het visualiseren van de verdwenen en de opnieuw opgebouwde stad gecombineerd met de samenwerking met het Stadsarchief van Rotterdam, verbindt de beleving met hoe de stad eruit zag en heeft gezien. Daarbij is de timing, de verbinding met de 75-jarige herdenking van het bombardement op 14 mei 2015, een uitgelezen kans om dit initiatief een extra impuls te geven."

Responsive image
Responsive image

Partners
RRRoots eindigde als 4e, na RIF010, De Hef & Hart voor je Wijk. Zonder de medewerking van de volgende partners was RRRoots niet zover gekomen. Bedankt!

Responsive image