Project
NOS Lab Special over Voetbaltransfers
Klant
NOS
Soort
Mobile-First Interactieve Publicatie
Taken
Interaction Design & Visual Design
Team
Tim & Aljan van Studio Wolf

Link
www.nos.nl/voetbaltransfers

Deze NOS Lab Special leert je spelenderwijs hoe een Voetbaltransfer in elkaar zit. Met een klein interactief team van 3 hebben we in 4 weken deze special ontworpen en gebouwd, in hechte samenwerking met een team van journalisten, verslaggevers en redacteuren.

De geheimen van de voetbaltransfer
In deze NOS Lab special kruip je in de huid van een zaakwaarnemer (de manager van een voetballer).
Aan de hand van je eigen keuzes ontsluit je informatie over hoe een zaakwaarnemer voetballers scout, hoe een miljoenentransfer tot stand komt en waar al het geld naartoe gaat.

De vorige special werd vooral gelezen vanaf mobiele telefoon (ruim 70% mobiel bezoek). Daarom maakten we deze editie speciaal voor smartphone. Mobile-first dus.

De NOS heeft al 2 keer eerder een interactieve special uitgebracht over een maatschappelijk relevant onderwerp, nl. Het DNA van MDMA & Datadrift. Aan deze specials heb ik niet meegewerkt.

Responsive image

Hoofd Interactie Principe
Hierboven zie je de flow van stelling, keuze en informatie die de basis is van deze special. Je onsluit op deze manier zelf de informatie, video & audio aan de hand van keuzes die je maakt als zaakwaarnemer.

We mengen een game-element met een longread/artikel omdat we willen dat de gebruiker een rol aanneemt en bewuste keuzes maakt.

We delen de special op in hoofdstukken (in plaats van bv. één lange pagina met content), zo gaat de gebruiker, langs een zelfgekozen pad, steeds dieper de special in en houden we de aandacht langer vast.

Responsive image

Verwachting Scheppen
Door de onderdelen te tonen in een menu scheppen we verwachting over de lengte van de special en laten we zien welke onderwerpen nog volgen. Skippen naar een ander hoofdstuk is mogelijk.

Responsive image

Extra Informatie
Bij iedere stelling is er rechtsonder extra verdiepings informatie beschikbaar. Dit is bijvoorbeeld een (interactieve) grafiek of een video-/audio fragment. Deze informatie is optioneel en kan de gebruiker helpen bij het maken van een keuze.

Responsive image
Responsive image

Volledig Design Intro/Keuze/Informatie
Een volledig design van alle onderdelen in een hoofdstuk: Introductie, keuzes en informatie.

Om zoveel mogelijk van de informatie tot je te kunnen nemen is een keuze niet definitief. Je kunt tijdens het lezen makkelijk wisselen naar een andere, omdat de keuzes bovenaan je scherm blijven hangen.

Responsive image
Responsive image

Infographic elementen
Verschillende (interactieve) infographics en figuren, om de veelheid aan informatie op een andere manier/makkelijker tot je te kunnen nemen.

Responsive image

Vroege schetsen
In de eerste meeting bedachten we al het game-element en de structuur voor special. Later schetsten we de gehele flow uit, met daarbij de content die voor iedere stap gemaakt moest gaan worden.

Responsive image

NOS Studio Sport
De special werd in de uitzending van Studio Sport nog even (heel kort) genoemd!